Over de schrijver
Ferdinand Bordewijk studeerde rechten in Leiden. Na zijn studie ging hij in Rotterdam werken
op een advocatenkantoor. In 1916 debuteerde hij
zonder veel succes met de dichtbundel Paddestoelen onder
het pseudoniem Ton
Ven, dat hij ook later enige malen gebruikte.
Hij kreeg meer erkenning met drie korte romans Blokken (1931), Knorrende beesten (1933)
en Bint (1934)
en twee langere romans, Rood paleis (1936) en Karakter (1938). Blokken is
een roman over een dystopie (anti-utopie) en verscheen één jaar eerder dan Brave New World van Aldous Huxley,
dat hij "een enorme prul" noemde.
Als auteur wordt hij wel gerekend tot de stromingen van de nieuwe zakelijkheid en het magisch
realisme. Bordewijks schrijfstijl weerspiegelt de thematiek van zijn
romans. Een deel van zijn werk, bijvoorbeeld de veelgelezen roman Bint over
een streng onderwijsregime, kenmerkt zich door een uiterst afgemeten
taalgebruik: korte, kernachtige, soms elliptische zinnen, weinig bijvoeglijke naamwoorden, een bijna nors
aandoende zakelijkheid. Het omgekeerde komt ook voor: in de psychologische roman Eiken van Dodona (1946)
wordt uitvoerig bespiegeld over de worsteling van kunstenaars met het creatieve
proces. Later, zoals in de roman Bloesemtak (1955), werd Bordewijks
toon milder dan daarvoor.
Bordewijk huwde op 1 augustus 1914 met de Nederlandse componiste Johanna Roepman (1892-1971). Zij
kregen een zoon Robert en een dochter Nina. Hij schreef het libretto voor
haar opera Rotonde uit 1941.
Bordewijk was actief in het kunstenaarsverzet. Zijn huis werd aan
het eind van de oorlog verwoest door het bombardement op het Bezuidenhout.
Daarbij ging zijn omvangrijke bibliotheek verloren.Algemene informatie Bint
- Uitgever: Wolters-Noordhoff (Groningen) en Wolters Plantyn (Deurne)
- Jaar van uitgave: 1998- eerste druk
- Aantal pagina’s: 76
- Eerste druk 1934, Nederland
- Genre: Psychologische roman
- Jaar van uitgave: 1998- eerste druk
- Aantal pagina’s: 76
- Eerste druk 1934, Nederland
- Genre: Psychologische roman
Samenvatting
Bron:(http://www.verdec.com/hulpje/boekvers/bint.htm)
Als nieuwe leraar wordt De Bree aangenomen op een middelbare school. Aan het hoofd staat directeur Bint. Volgens Bint sluit het onderwijssysteem slecht aan op de eisen van de maatschappij. Voor een betere aansluiting is hij van mening dat het onderwijssysteem moet veranderen. Op deze school heerst dan ook een stalen tucht, die vijf jaar tevoren is ingevoerd. Een ‘product’ van deze tucht is klas 4D (‘de hel’). Bint: "Die klas is uniek. Zo één heb ik er nog nooit kunnen vormen, vóór deze." De Bree denkt dat hij mentaal en fysiek sterker is dan de klas en verklaart hen de oorlog "zonder ophouden, het hele schooljaar door ….". De voorgaande leraar van ‘de hel’ is er weggepest. De Bree past zich, net als alle andere leraren, al snel aan het systeem van Bint aan. Hij laat leerlingen op zaterdag terugkomen en kleineert hen.
Na ontvangst van een slecht kerstrapport pleegt de leerling Van Beek zelfmoord. Bint wist dit van tevoren, maar hij nam geen maatregelen. Er ontstaat een oproer onder de leerlingen, maar ‘de hel’ slaat deze neer, geïnstrueerd door Bint. Op een stoïcijnse manier zegt hij: "De school komt er beter uit te voorschijn. Aardbeving is meestal bergvorming, en ons ontzag gaat naar de bergen.". Tijdens een schoolreis worden twee leerlingen door een medeleerlinge zwaar afgestraft, omdat ze, tegen de instructies in, hun eigen gang gaan.
Aan het einde van het schooljaar besluit De Bree toch les te blijven geven. Na de vakantie hoort hij dat Bint ontslag heeft genomen. Hij heeft zich het incident met Van Beek toch meer aangetrokken. Hierdoor blijkt dat Bint niet opgewassen was tegen zijn eigen systeem. Alle leraren zijn verslagen en Donkers neemt zijn plaats in. De Bree wil Bint thuis nog opzoeken, maar treft hem niet thuis. Klas 4D is overgegaan naar de examenklas, maar De Bree wil nog steeds geen vrede met hen sluiten. Het blijft oorlog.
Thematiek
Het thema in dit boek is vooral tucht. Tucht dat wordt gebruikt om chaos en verwildering te voorkomen. Bordewijk schreef dit boek, omdat hij zelf ook in een chaotisch tijdperk leefde (opkomst Hitler, crisis). Daarom schreef hij een boek, waarin het slechte in de mens zou worden onderdrukt door de strenge discipline.
Belangrijkste personages
Bint:
Bint is de directeur van de school. Hij is de bedenker van de strenge discipline op de school, en wil zijn leerlingen laten opgroeien tot 'maatschappelijke reuzen'. Hij gaat gelaten met zijn problemen om, en handelt dus op een realistische wijze. Echter, aan het einde neemt hij ontslag, omdat bleek dat de zelfmoord van een leerling hem meer had gedaan dan hij deed lijken. Dit vluchten gezien worden als een kenmerk van de Romantiek.
Bint is de directeur van de school. Hij is de bedenker van de strenge discipline op de school, en wil zijn leerlingen laten opgroeien tot 'maatschappelijke reuzen'. Hij gaat gelaten met zijn problemen om, en handelt dus op een realistische wijze. Echter, aan het einde neemt hij ontslag, omdat bleek dat de zelfmoord van een leerling hem meer had gedaan dan hij deed lijken. Dit vluchten gezien worden als een kenmerk van de Romantiek.
De Bree:
De leraar van klas 4D, ook wel 'de hel' genoemd. Hij staat achter het strenge regime van Bint, en ondanks de problemen die soms optreden, blijft hij lesgeven. Hij kan dus realistisch genoemd worden. Ook heeft hij de oorlog verklaard aan klas 4D, omdat hij denkt dat hij mentaal en fysiek sterker is dan de klas.
De leraar van klas 4D, ook wel 'de hel' genoemd. Hij staat achter het strenge regime van Bint, en ondanks de problemen die soms optreden, blijft hij lesgeven. Hij kan dus realistisch genoemd worden. Ook heeft hij de oorlog verklaard aan klas 4D, omdat hij denkt dat hij mentaal en fysiek sterker is dan de klas.
'De hel':
Het voorbeeld van de klassen waar Bint naar streeft, en heeft een elitepositie in de school.
'De bloemen':
Het tegenovergestelde van 'de hel', in plaats van pestgedrag zijn ze erg vredig.
'De grauwen':
IJverige leerlingen, maar wel saai en slecht.
'De bruinen':
Op een of andere manier de andere klassen altijd voor.
De ruimte
Een school is een ruimte waar macht kan worden uitgeoefend. In een school is dat namelijk over kinderen. De directie heft de mogelijkheid de sfeer van de school heel veel te beïnvloeden. Een school is dus een prima plek om een verhaal te beschrijven, omdat een school soms een maatschappij in het klein lijkt.Daarom kan je hier prima de risico's laten zien van het scheppen van een ijzeren discipline, en wat de gevolgen zijn voor verschillende soorten mensen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten