De
Max Havelaar (1881) is geschreven door Eduard Douwes Dekker onder het
pseudoniem Multatuli. Multatuli is Latijns, en betekent letterlijk: Heeft
veel gedragen. Dit is op zich al een heel Romantische naam, want deze man heeft
ook een heel Romantisch leven geleid, en dat is niet in een positieve zin. Hij
had gokschulden, werd als eerloos beschouwd, en zijn huwelijken waren niet
stabiel. Tijdens een slechte financiële situatie besloot Dekker een boek te
gaan schrijven. Hij had namelijk in zijn tijd in Indonesië veel onrecht
meegemaakt, dat de Nederlanders de Indiërs aandeden. Dekker besloot een boek te
schrijven dat als een bom in zou slaan, de Max Havelaar. Hij schreef dit boek
onder het pseudoniem Multatuli, om kritiek te voorkomen. Mijn stelling die ik
in dit stuk ga verdedigen is: De Max Havelaar is representatief voor het
gedachtegoed van de Romantiek.
Het
eerste argument dat ik ga noemen is de sehnsucht, oftewel het verlangen naar
een nieuwe, betere toekomst. Dit kenmerk is bijvoorbeeld heel goed te zien bij Saïdjah en Adinda.
Saïdjah is een jongen die heel goed om kan gaan met buffels, maar als zijn
buffel telkens wordt afgepakt door de plaatselijke autoriteiten, en daardoor
zijn vader moet vluchten, (nog een Romantisch kenmerk) gaat Saïdjah op zoek
naar een betere toekomst in de stad, die hij uiteindelijk ook vindt. Op een
grotere schaal kan dit ook worden gezien. Dekker heeft in Indië een wereld van
onderdrukking gezien en verlangt naar een wereld zonder onderdrukking. Ook al
gaat dat nog 60 jaar duren, hij heeft wel bijgedragen aan het verbeteren van de
situatie in Indië, door Nederland op zijn kop te zetten.
Het
tweede argument sluit goed aan op de eerste. De gevoeligheid, waar de Romantiek
zo erg bekend om staat, is prominent aanwezig in het boek. Alleen al het feit
dat Multatuli dit boek schrijft, betekent al dat hij een sterk gevoel van
medelijden heeft voor de Indiërs, die gedoemd zijn tot slavernij en
onderdrukking. Multatuli voelt zich erg betrokken bij hun lot, sinds hij is
teruggekeerd uit Indië en wilde dit duidelijk maken aan heel Nederland door dit
boek te gaan schrijven. Multatuli zelf stond zelf ook bekend om zijn hoog
oplopende gevoelens als driftbuien en plotselinge uitingen van andere emoties.
Het is dan ook heel logisch, dat Dekker dit verwerkt in zijn boeken, aangezien
hij zijn hoofdpersoon een klein beetje van zijn eigen karakter geeft, wat
gebruikelijk is in de schrijverswereld. Dit is bijvoorbeeld heel goed te zien
in de persoon van Havelaar, die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt en daar
hetzelfde over voelen, wanneer je de levens vergelijkt. Daarom maakt Dekker van
hem ook de held, en stelt hij daartegenover de ontzettend saaie en kapitalistische
Droogstoppel, om die goed af te kunnen kraken, en zijn held nog meer te
verheerlijken.
Het derde
argument dat ik wil noemen, is de Weltschmerz, de droefheid van alles om ons
heen. Ook hier weer het voorbeeld van Saïdjah en Adinda. Als Saïdjah naar de
stad vertrekt om een nieuwe toekomst te gaan zoeken moet hij zijn grote
geliefde Adinda achterlaten. Dit gaat natuurlijk met pijn in zijn hart, maar na
36 manen zou hij terugkeren met geld. Hij keert na de 36 manen inderdaad rijk
terug en gaat op zoek naar Adinda. Adinda is niet te vinden en schijn hetzelfde
lot te zijn overkomen als de vader van Saïdjah. Hier is de droefgeestigheid van
Dekker heel goed te zien, en ook een klein beetje ironie om de droefgeestigheid
te benadrukken. In zijn echte leven is dit ook heel goed te zien. Met deze
droefgeestigheid kan je zijn slechte huwelijken verklaren( een droeve man in de
huiskamer is niet gezellig) en zijn ontevredenheid over de situatie in Indië,
want hij ziet met droeve geest aan hoe
Indië onderdrukt wordt, en hoe daar niets aan gedaan wordt. Hij klaagt daarom
graag de Nederlandse handelaren ( Droogstoppel ) en Willem II aan, vanwege de
afwezigheid van actie tegen de onderdrukking.
Critici
zouden zich kunnen afvragen of dit werk volledig Romantisch is, omdat Indiërs
natuurlijk een donkere huid hebben en dat is erfelijk, een kenmerk van Naturalisme.
De syllabus Verlichting en Romantiek meldt ons dat stromingen nooit zich
specifiek voordoen, dus dat Naturalistische kenmerken altijd mogelijk zijn.
Ik heb in
dit stuk dus de stelling ‘De Max Havelaar is representatief voor het gedachtegoed van de
Romantiek’ verdedigd met drie argumenten. Ten eerste de sehnsucht oftewel het
verlangen, dat zich duidelijk voordoet in het boek. Ten tweede de gevoeligheid,
die Dekker zowel in zijn Havelaar heeft verwerkt, als zelf bezit. Dit verklaart
ook zijn gevoelens voor Indië. En ten slotte de Weltschmerz, de
droefgeestigheid, die Dekker zelf ook had, en ook in zijn boek verwerkte met af
en toe ironie om dat te benadrukken. Dus de Havelaar prima representatief voor
de Romantiek.
TOP!!!!!!!!!!
BeantwoordenVerwijderen