Het boek 'de Wiskunstenaars en Papirius' zijn een klucht en een
blijspel geschreven door Pieter Langendijk. De Wiskunstenaars is verschenen in
1715, Papirius ergens in de achttiende eeuw. De Wiskunstenaars was een zo
populair toneelstuk, dat het tussen 1760-1800 bijna elk jaar werd opgevoerd.
Deze toneelstukken zijn in de bloeitijd van de Verlichting geschreven, en bevat
dus ook heel veel van de elementen uit die tijd, zoals rationalisme en sterke
beperkingen in de toneelspelen, door bijvoorbeeld de drie eenheden van
Aristoteles. Een Wiskunstenaar bestudeerde in de tijd van de Verlichting echter
niet alleen wiskunde, maar ook astronomie (vandaar de ruzie over zon en de
aarde) en een basale natuurkunde. Na het boek gelezen te hebben, en de
informatie in de syllabus gelezen te hebben kom ik tot de volgende
stelling: De Wiskunstenaars en Papirius is representatief voor het
gedachtegoed van de Verlichting.
Ten eerste zijn
beide toneelspelen onderverdeeld in tonelen. Dit is heel kenmerkend voor de
Verlichting, want die hielden in die tijd heel erg van gestructureerde
toneelstukken. Nederland was een belangrijk handelsland, en moest dus een
voorbeeld zijn voor andere landen, dus ook in de toneel en poëzie. Verder was
een toneelstuk veel makkelijker te leren als men de tonelen netjes
structureerde. Ook komt er rijm in de klucht, ten eerste studeert dat
makkelijker, ten tweede was het erg kenmerkend voor de verlichting om met
dichtvormen niet veel verder te gaan dan rijm.
Een tweede argument is dat de drie eenheden van Aristoteles heel
duidelijk te zien zijn, de eenheid van tijd, handeling en plaats. De
Wiskunstenaars speelt zich af in en rond een herberg, Papirius speelt in Rome.
De Wiskunstenaars en de Papirius spelen af op één dag. Ook hebben beide
toneelspelen maar één duidelijke verhaallijn, namelijk het probleem met Izabel
in de Wiskunstenaars, en het probleem met de vrouwenopstand in de Papirius.
Hiermee zijn de drie handelingen duidelijk zichtbaar gemaakt.
Critici zouden nu kunnen zeggen bij de eenheid van plaats, dat
Rome te ruim is genomen, om ook echt geldig te zijn als eenheid. Namelijk in de
Papirius speelt het toneelstuk zich af op twee plekken, op een straat en in een
raadskamer. Volgens de regels in die tijd zou dat niet mogen. De syllabus
Romantiek en Verlichting vermeldt op dit onderwerp echter, dat de Nederlandse
Verlichting niet zo sterk was als in andere landen misschien wel het geval was.
Nederlanders namen het wat minder nauw met al die limiterende regels, en
permitteerden het zich af en toe de regels van de eenheden een klein beetje te
verbreken, om het toneelstuk beter tot zijn recht te laten komen.
Het derde argument voor de stelling ‘De door mij gelezen tekst is
representatief voor het gedachtegoed van deze periode’ is de duidelijke
aanwezigheid van rationalisme in de tekst. De naam Wiskunstenaars duidt daar al
heel erg op. In deze klucht vindt dan ook een discussie plaats, over het feit
of de aarde of de zon het middelpunt van het heelal is. Wij als moderne
mensheid weten natuurlijk dat geen van beiden het goede antwoord is, omdat wij ons
echter aan het randje van onze eigen Melkweg bevinden, en juist steeds verder
weg van het middelpunt van het heelal bewegen. Doch blijft deze discussie onbeslist,
omdat Filipyn de twee Wiskunstenaars onderbreekt, en ze naar bed stuurt, omdat
hij de ruzie niet langer kan volhouden. In de Papirius komt het rationalisme
wat minder sterk naar voren. Dit kan komen doordat dit stuk bedoeld is als een
blijspel, en daardoor niet te droog moet worden, wat rationalisme al snel
daarvan kan maken. In dit blijspel wordt echter afgekraakt wat niet
rationalistisch is, namelijk de drie rebellerende vrouwen. Met hen loopt het
dan uiteindelijk niet goed af.
In dit stuk heb ik dus de stelling ‘De door mij gelezen tekst is
representatief voor het gedachtegoed van deze periode.’ Verdedigd met drie
verschillende argumenten. Het eerste argument was, dat de toneelspelen
gestructureerd waren door middel van tonelen. Het tweede argument was, dat de
drie eenheden van Aristoteles zich duidelijk bevonden in de tekst. Het derde
argument was, dat het rationalisme zich sterk manifesteerde. Hiermee is de
representativiteit van deze tekst voor de Verlichting uitgebreid toegelicht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten