De jeugd van tegenwoordig heeft een gebrekkige algemene ontwikkeling. Toch stijgt het gemiddelde IQ in Westerse landen. Dat is opmerkelijk. Dit Flynn-effect wordt tot nu toe verklaard door vier verschillende theorieƫn:
De eerste theorie stelt dat de stijging van het IQ is gerelateerd aan de welvaart waarin de jongeren opgroeien. Maar uit onderzoek is gebleken dat deze factor maar een klein deel uitmaakt van de toename. Daarnaast wijt men de stijging van het IQ aan de introductie van langdurig onderwijs, maar uit geen enkel onderzoek is een verband gevonden tussen langdurig onderwijs en een stijging van het IQ. Een derde theorie verklaart, dat studenten veel beter zijn geworden in het maken van IQ-tests, zodat de resultaten eigenlijk bedrog zijn. Er is nooit een aanwijzing gevonden voor een dergelijke ontwikkeling. Hierop zocht men de oplossing in genetische aanleg, maar juist ondergemiddeld begaafde ouders krijgen bovengemiddeld veel kinderen. Dus er is een onbekende factor.
De meest aannemelijke theorie op dat gebied is de theorie van Johnson. Hij stelt dat de jongeren slimmer worden door de ontwikkeling van computerspellen en televisieseries. Deze zijn door de tijd heen steeds complexer geworden. Juist doordat deze spellen en series complexer worden, worden jongeren intelligenter, en gaan ze nog complexere spellen en series ontwikkelen. Hierdoor blijft volgens Johnson het gemiddelde IQ stijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten